Jooksja ohutus

Väljas jooksmise ohutuks muutmisel saame me iseenda jaoks väga palju ära teha. Kuna elame piirkonnas, kus pimedus valitseb suurel osal ajal aastast, ilmastikuolud on väga muutlikud ning liiklus kohati segane, siis on mõned elementaarsed asjad, millega iga tark sportija peab arvestama ning oskab toime tulla.

-OLE NÄHTAV!- Joostes hämaras või veidi ebaharilikel kellaaegadel (näiteks hommikul vara) peab olema valmis selleks, et jooksjat keegi teel oodata ei oska. Kanna võimalikult eredaid ja värvilisi riideid (mitte edevuse, vaid ohutuse eesmärgil) ning jookse teadmisega, et sind ei pruugita märgata!

-KANNA HELKUREID!- Helkurid on vajalikud olenemata aastaajast! Näiteks helkurvest või helkurtraksid on oluliselt efektiivsemad kui ka kõige eredamad riided ning nende hind on üsna soodne! Kui sul vesti pole, eelista riideid, kus juba on palju helkurribasid või kinnita neid muul viisil enda külge. Pimedal ajal on hea mõte kasutada ka pealampi, sest isegi kui jooksed tänavalgustuse käes, võib tekkida pimedaid nurki ning pealampi on ka oluliselt mugavam kasutada kui näiteks taskulampi.

-Jälgi autosid!- Joostes linnatänavatel või maanteel on oluline ise ka hoolikalt ringi vaadata ja jälgida, mida autojuhid teevad. Ei tasu ikka teed ületada, kui sa pole veendunud, et autojuht on sind märganud. Isegi jooksja liigub võrreldes autodega väga aeglaselt ning tihedama liiklusega alal võivad vastutulevate autode tuled, madal või ere päike juhte pimestada. Seega ole valmis ise kiirelt reageerima, ära jookse autodele ohtlikult lähedal ning loomulikult, ära riku liikluseeskirju! 

-Jookse ilma kõrvaklappideta!- Kuigi osadele inimestele muusikaga joosta meeldib (see annab neile lisa “särtsu”, endomondo-laadsed asjad teatavad distantsi jne), siis võiks seda teha siiski ainult juhul, kui oled oma ohutuses täielikult veendunud! Olenevalt sellest, kui valjusti sa oma muusikat kuuled, ei pruugi sinuni enam kostuda liiklusmüra, automürin, rongid-trammid, vastu- või möödajooksvad teised jooksjad ning risk õnnetustesse sattuda kasvab märgatavalt. Kaasaegsed elektriautod on väga vaiksed ning teinekord on neid raske seljatagant lähenemas kuulda ka ilma klappideta! Niiet mõtle, kas kõrvaklapid ikka on vajalikud..

-Pane telefon tasku!- Kuigi mõningatel juhtudel on see ebavajalik ja liigne raskus, mida kaasas kanda, siis võib tekkida olukordi, kus telefoni oleks kindlasti vaja. See võiks olla kaasas, kui lähed jooksma pimedas; kui jooksed tundmatus ümbruses; jooksed palava ilmaga; jooksed üksi jne. Kui sinuga juhtub õnnetus, kukud kokku, eksid ära  – saad helistada lähedastele ning paluda neid endale appi. Samuti võid helistada alati Häirekeskuse numbrile 112. 112 saad helistada ja abi paluda sisuliselt kogu Euroopas, seda tasub meelde jätta. Telefoni võib vaja minna ka juhul, kui märkad joostes, et keegi teine vajab abi või toimub kuskil mingi kahtlane tegevus, millest oleks mõistlik politseid teavitada. Teata neile oma võimalikult täpne asukoht ning autode puhul ka registreerimismärk, auto mark ja värvus.

-Jookse koos sõbraga!- Koos on julgem ja turvalisem, seega ära tunne häbi kutsuda endaga teisi kaasa ühisele jooksuotsale! Kui sa ei tunne kedagi, kes jooksmisega tegeleks, küsi klubist – ProRunner on piisavalt suur klubi, küllap on keegi ikka nõus kaasa tulema ja seltsiks olema! 🙂